Wednesday, June 26, 2013

B-complex


B-complex Shaklee mengandungi 8 komponen penting vitamin B termasuklah 100% biotin dan asid folik. Kesemua 8 komponen ini perlu ada pada vitamin B-complex untuk mendapatkan keseimbangan dan keberkesanan yang sempurna.

MANFAAT UTAMA :


  • Menukar makanan kepada tenaga - bantu penghadaman, menukar lemak, karbohidrat dan protein kepada tenaga sekaligus mengurangkan masalahkeletihan/kelesuan.
  • Melawan tekanan - memastikan kesihatan fungsi saraf, sekaligus meredakan sakit kepala, tekanan, kemurungan dan insomnia.
  • Membantu tumbesaran - menggalakkan tumbesaran yang sihat dan normal bagi bayi dan kanak-kanak. Membantu pembinaan DNA dan sel-sel baru serta mengurangkan risiko kecacatan otak atau tulang belakang.
  • Mengekalkan kesihatan rambut - membaiki masalah kulit kepala, kelemumur,rambut gugur dan beruban.
  • Baik untuk mata - mengurangkan masalah keletihan mata,mencegah katarak, meningkatkan kualiti penglihatan, perkasakan memori dan day pemerhatian.
  • Mencegah anemia - membantu pembentukan sel darah merah yang sihat dan antibodi, merangsang sirkulasi darah dalam tubuh, merendahkan paras sistin untuk kesihatan kardiovaskular, merawat atau mencegah anemia, sakit kepala, pening, lemah semangat, keletihan, migrain, muntah-muntah, mabuk darat atau laut.
  • Meredakan senggugut -  baik untuk masalah senggugut (PMS), meredakan kerisauan, keresahan dan masalah penghadaman, terutamanya mereka yang mengambil ubat hormon dan ubat tahan sakit.
  • Mencegah perlcche - dikenali juga sebagai kerekahan mulut (mouth chilitis), mencegah jangkitan lidah (glossitis) dan nafas berbau.
  • Detoksifikasi - meredakan alahan.
Rekomendasi : 2 biji sehari, 1 biji setiap kali (selepas makan)

Mengapa urin menjadi kekuningan?

Ini merupakan situasi normal kerana B-complex merupakan vitamin larut -air dan ia mengandungi elemen kekuningan. Pada peringkat awal pengambilan, tubuh kita akan melakukan timbang tara terhadap kadar penyerapan, dan tahap kekuningan akan berkurangan dari masa ke semasa.

*Nota : B-komplex merangsang metabolisme dan menyebabkan tubuh kita  
           mengeluarkan haba. oleh itu, pengambilan air putih atau teh herba  
           yang banyak adalah sangat digalakkan.

No comments:

Post a Comment