Sunday, February 16, 2014

Set Berpantang



Dah masuk 7 bln, excited, teruja, seronok, x sabar, bedebar, takut...  huh..semua perasaan ada.. semuanya bercampur menjadi satu..

Itulah pengalaman saya apabila usia kandungan dh mencecah trimester ke3.. dan saya percaya ibu2 yg lain diluar sana pun sama kan... :) walau macamanapun, ia tetap satu pengalaman yg amat manis..

Dan waktu ini jugalah, saya dh mula men"survey2" jamu, ubat ke apa ke yg nk di"consume" bila berpantang nanti..semestinya kita nk yg terbaik utk diri kita n juga untuk bby si permata hati.. <3 <3 <3

Kalu buleh nakla yg boleh bg bdn kita segar je, ye lah,,nk jaga bby, nk berjaga mlm, nk menyusu.. lemah satu badan weh.. pastu nk yg boleh mengembalikn bentuk bdn kita, pulihkn sistem dlmn kita..kannn.. biar suami senyummm je.. ;)

Pengalaman saya, 4x berpantang, 4 jenis set berpantang saya guna.. dan semestinya saya amat jatuh cinta dgn Set Berpantang Shaklee.. bukan saja jimat, sbb dh mula consume sejak awal kehamilan (Set Kehamilan Shaklee)..terus je sambung hingga berpantang, xde yg x abis mkn (mcm set2 yg saya consume sblm ni mesti ada yg x abis), ...bdn pun segar je smpai suami n jiran2 pun tegur mcm bkn dlm pantang je.. :), dan plg saya suka saya dh dpt balik bentuk bdn asal... sonokkkk...hihihi...

Meh kita tgk apa yg ada dlm Set Berpantang Shaklee ni.. dan apa keistimewaannya..


~ SET BERPANTANG SHAKLEE ~


B-Complex
Sebagai penenang (anti-stress), elak kemurungan (meroyan) & menstabilkan hormon.

Vitamin C
Penting untuk pembentukan kolagen, mempercepatkan penyembuhan luka, serta memperbaiki tisu sel yang rosak akibat bersalin. meningkatkan sistem imunisasi badan (ibu n bby)..* bonus utk kulit yg cantik..

VITA-LEA
Multivitamin lengkap dengan pelbagai kumpulan vitamin & mineral yang diperlukan oleh badan tetapi sukar diperolehi sewaktu berpantang kerana kebanyakan makanan perlu dielakkan (berpantang makan). Iron pula penting untuk tubuh terutama kerana ibu banyak kehilangan darah selepas bersalin.

Zinc Complex
Membantu mempercepatkan proses baik pulih luka, terutama luka dalaman (rahim). Sangat penting jika ibu bersalin secara pembedahan.Selain itu, turut mengurangkan masalah rambut gugur dan mencantikkan kuku. Bagi anda yang tidak makan ikan haruan, mahupun pati ikan haruan, Zinc supplements adalah yang terbaik untuk anda. Zinc turut membantu masalah ‘kedinginan’ selepas bersalin.
* Kenapa ikan haruan menjadi pilihan utk penyembuhan luka terutama slps menjalani pembedahan? kerana ikan haruan kaya dengan zinc..

Alfalfa
Alfalfa merupakan herba yang sangat banyak manfaatnya. Namun bagi ibu yang baru lepas bersalin ia membantu dalam memulihkan urat selepas bersalin, bertindak seperti kacip fatimah (mengetatkan apa-apa yang longgar *wink*, membesar dan menegangkan payudara dan juga sebagai milk booster! (esp+alfalfa).. juga mengelakkan sembelit (alfalfa+ostematrix)

Supplements tambahan lain (option):
- Energizing Soy Protein(ESP) 
- Ostematrix (Calcium-Magnesium with Vitamin-D
-GLA

Kedua-dua ini boleh membantu mengurangkan risiko jaundice, memberi tenaga dan membantu melancarkan penyusuan susu ibu. Kalsium, magnesium dan Vitamin D menguatkan tulang, gigi, menghilangkan kebas2, sakit pinggang, dan membantu kita tidur lebih lena dan bangun keesokan paginya dengan badan yang lebih segar..Bagi yang menghadapi masalah sukar membuang air besar, boleh ambil Lecithin kerana ianya tidak mengganggu penyusuan bayi, serta melancarkan sistem penghadaman dengan cara yang lembut sekali. GLA pula membantu mengstabilkan hormon, memulihkan sistem dalaman wanita, mencantikkan kulit dsb.

Selamat mencuba..pasti anda akan berpuas hati.. :)




  

No comments:

Post a Comment